Este nevoie de o decizie politică în vederea realizării programului
La București în continuare predomină percepția conform căreia limba statului trebuie să fie, fără excepție, cunoscută de fiecare copil din fragedă pruncie, indiferent de limba sa maternă. Această percepție trebuie să se schimbe – a afirmat președintele Consiliului Județean Harghita, Borboly Csaba, după întâlnirea cu ministrul educației Pavel Năstase, care a avut loc în data de 12 iunie la București. Borboly Csaba s-a întâlnit în aceeași zi și cu secretarul de stat, Király András. După cum s-a menționat în cadrul întâlnirii, este nevoie de o decizie politică în ceea ce privește realizarea programului de predare a limbii române, astfel ca și copiii a căror limbă maternă nu este limba română, cu ajutorul unui material didactic special, să poată să-și însușească corespunzător limba română.
Ultima actualizare: luni, 12 iunie 2017
Borboly Csaba i-a prezentat ministrului situația din județul Harghita cu privire la predarea limbii române, dar și aspectele referitoare la învățământul profesional, after school, finanțarea unităților de învățământ preuniversitar pe baza costului standard per elev/preșcolar, învățământul special, sau programul laptele și cornul. Ministrul Pavel Năstase a promis ca în cursul a trei săptămâni va trimite un răspuns în scris la problemelor enumerate, iar în ceea ce privește programul laptele și cornul a solicitat din partea președintelui consiliului județean, o opinie amănunțită a opiniei sale în acest sens.
În cadrul întâlnirii cu secretarul de stat Király András, Borboly Csaba referindu-se la opinia pedagogilor din județ, a spus că nici actualul material didactic folosit la predarea limbii române la clasele I-IV, nu este eficient și de actualitate. Este nevoie de o abordare nouă, prin joc a predării limbii române, deși în cadrul ministerului există o mentalitate conform căreia limba română nu poate fi predată ca și limba engleză, ba mai mult, este surprinzător faptul că limba română nu este cunoscută în mod similar de către toți cetățenii țării. Președintele consiliului județean a adus în discuție bunele inițiative în legătură cu predarea limbii române, fiind amintită și activitatea desfășurată în această privință de Tódor Erika, profesor în cadrul Universității Sapientia, Páll Emese profesor de limba română la Filiași, Bálint Mihály, director la Liceul Benedek Elek Odorheiu-Secuiesc, respectiv Simó Ildikó director la Școala generală Petőfi Sándor din Cristuru-Secuiesc. În opinia lui Borboly Csaba, pentru mulți elevi a căror limbă maternă nu este limba română, modalitatea de predare a acesteia este însoțită de un sentiment de frustrare, acesta este motivul pentru care a propus realizarea unui studiu de ministerul de resort, în colaborare cu inspectoratul județean școlar, Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România și Consiliul Județean Harghita. Acest studiu ar fi realizat pe perioada verii, în rândul profesorilor și al părinților. Metoda de realizare a acestui studiu va fi dezbătută în prealabil cu ministerul educației, iar Borboly Csaba a atras atenția pe această cale ca sunt invitați să participe părinții și pedagogii.
Totodată, președintele consiliului județean a catalogat ca fiind de mare însemnătate inițiativa UDMR în ceea ce privește redactarea unui manual de predare a limbii române.
„Este de o importanță primordială redactarea unui astfel de material didactic, deoarece în lipsa acestuia, o proporție mare a copiilor noștri nu va reuși să obțină notă de trecere la examenul de bacalaureat”, a spus Borboly Csaba.
Raportul cu privire la predarea limbii române, realizat de grupul de analiză și sinteză din cadrul consiliului județean poate fi consultat la următorul link: http://analiza.judetulharghita.ro/wp-content/uploads/2016/02/Problema_la_limba_si_lit_romana_Final_HR.pdf .
Miercurea-Ciuc, 12 iunie 2017
Ţi-a plăcut acest articol?(0 Votări)67 vizualizări