Studiu cu privire la învățarea și predarea limbii române în secțiile cu redare în limba română din școlile harghitene
(0 Votări)299 vizualizări
La inițiativa Consiliului Județean Harghita, Inspectoratul Școlar Județean Harghita și Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională au organizat și realizat în perioada octombrie-decembrie 2017 un studiu privind predarea și învățarea limbii române în județul Harghita. Despre sarcina grupului de lucru, format din reprezentanți ai celor trei instituții, cât și despre rezultatele studiului și pașii care trebuie făcuți în vederea găsirii de soluții astfel ca elevii de etnie maghiară să-și însușească limba română, s-a vorbit în cadrul conferinței de presă care a avut loc vineri, 13 iulie, la sediul consiliului județean.
Ultima actualizare: miercuri, 18 iulie 2018
Borboly Csaba, președintele Consiliului Județean Harghita, după cum a afirmat și în cadrul conferinței de presă de la începutul săptămânii și care a avut ca temă rezultatele nesatisfăcătoare obținute la bacalaureat la proba de limba și literatura română, solicită Ministerului Educației luarea de măsuri cât mai urgent astfel ca elevii din școlile harghitene cu predare în limba maghiară să aibă șanse promovare la examenele naționale și bacalaureat, să-și găsească un loc de muncă și să aleagă să rămână pe tărâmurile natale. Acesta consideră că este nevoie de schimbarea metodei de predare a limbii române în clasele cu predare în limba maghiară, deoarece în momentul de față există o discriminare, elevilor maghiari li predă limba română într-un mod care nu conduce la rezultate. „Consider că nu trebuie sacrificate generații de elevi, ministerul trebuie să ia măsuri urgente și să pregătească programe școlare diferențiate de predare a limbii române pentru elevii din clasele cu predare în limba maghiară. Am solicitat Centrului Național de Evaluare și Examinare din cadrul Ministerului Educației Naționale sprijin în găsirea de soluții la această problemă, însă răspunsul a fost că eventualele rezultate în acest sens vor putea fi constatate doar în anul 2021. Sunt de părere că această abordare este una greșită, măsurile trebuie luate de urgență, altfel tinerii noștri vor părăsi țara și vor încerca să-și facă viitorul în străinătate”, a spus Borboly Csaba.
Bartolf Hedwig, inspector școlar în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Harghita și coordonator al grupului de lucru a prezentat rezultatele studiului realizat în rândul elevilor, părinților și profesorilor de limba și literatura română din toate școlile cu predare în limba maghiară din județul Harghita. După cum a relatat, grupul de lucru a constatat că elevii sunt motivați în a-și însuși limba română, însă întâmpină numeroase greutăți, nu există concordanță în ceea ce privește curriculum-ul, nivelul de cunoștințe, manuale și metodologia de predare. Un alt factor care conduce la lipsa motivării în rândul tinerilor de a învăța limba română este lipsa sentimentului de reușită. Elevii îndrăgesc prea puțin limba română, printre motive regăsindu-se lipsa oportunităților de a comunica în limba română (cu excepția orelor de curs), prea multe cerințe prevăzute în programa școlară și în programa de examen, lipsa succesului școlar la disciplina limba și literatura română, lipsa atractivității predării. Cu toate acestea elevii sunt dispuși să învețe limba română, iar părinții susțin importanța cunoașterii de către copii lor a limbii române. Exprimarea orală și însușirea limbii vorbite este mai importantă decât obținerea unor rezultate bune la examenele naționale.
Ferencz Salamon Alpár, consilier județean și președintele comisiei pentru învățământ din cadrul Consiliului Județean Harghita a afirmat că pe lângă aspectele menționate mai sus, există probleme și în ceea ce privește lipsa manualelor și metodologiei de predare, respectiv și a formării continue pentru învățători și profesorii de limba și literatura română de la secția maghiară. Un alt aspect scos în evidență de studiu și pe care consilierul județean l-a dat drept exemplul este limba engleză, pe care elevii și-o însușesc mai facil, obțin rezultate mai bune. Se poate constata, că dacă limba română ar fi predată ca limbă străină, probabil elevii ar obține rezultate mai bune și ar învăța mai ușor limba.
Studiul are și o serie de propuneri în vederea însușirii mai facile a limbii române de către elevii maghiari, și anume: organizarea unor tabere de învățare a limbii române, în perioada vacanțelor școlare și organizarea unor activități gratuite, săptămânale, în care să fie cooptați elevii de la școlile din județ. / PPT
Propuneri finale care se doresc a fi implementate în județul Harghita, până când ministerul de resort va adopta corecțiile necesare și schimbările esențiale
La finalul studiului s-au formulat o serie de propuneri:
- Este nevoie de organizarea de cursuri de formare pentru învățătorii și profesorii care predau limba română copiilor maghiari. Cursurile să fie ținute de profesori care predau limbi străine și limba română.
- Să se organizeze, pe perioada vacanțelor, tabere de învățare a limbii române pentru elevii de la ciclul primar și cel gimnazial. În mod asemănător, cursurile să fie ținute de profesori de limbi străine și de limba română.
- Să se organizeze schimburi de experiență de o săptămână, pe durata vacanțelor, între elevii maghiari de la ciclul primar și gimnazial și elevi români din celelalte județe ale țării. Facilitarea copiilor din localitățile județului, ca săptămânal să învețe limba română, în mod gratuit și sub formă de joc.
Borboly Csaba a afirmat că la rectificarea bugetară va propune consiliului județean alocarea de fonduri în vederea demarării unui program propriu al cărui scop principal va fi însușirea limbii române, pe baza studiului sus-amintit, în colaborarea cu Inspectoratul Școlar Județean Harghita, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Harghita, Casa Corpului Didactic.
„Ceea ce putem face la nivel local reprezintă doar 5%, de aceea este foarte important ca rezultatele studiului să fie cunoscute la București, deoarece este nevoie de schimbări semnificative”, a accentuat Borboly Csaba. În ceea ce privește rezultatele din acest an la examenul de bacalaureat, este nevoie de demararea acțiunilor pe mai multe planuri (despre acestea vor fi înștiințați reprezentanții presei). Este inadmisibil modul de stabilire al notei finale, după finalizarea procedurii de contestații.
Miercurea Ciuc, 13 iulie 2018
Ţi-a plăcut acest articol?(0 Votări)299 vizualizări