Două propuneri în atenţia ministrului sănătăţii, Eugen Nicolăescu

( Votări)46 vizualizări
Am aflat din presă (http://adevarul.ro/news/societate/nicolaescu-In-aproape-tara-jale-descentralizarea-spitalelor-facuta-cap-1_50f167a756a0a6567e7210b7/index.html) despre faptul că ministrul sănătăţii doreşte ca spitalele orăşeneşti, respectiv cele judeţene (de urgenţă) să treacă din administrarea consiliilor locale şi judeţene în subordinea Ministerului Sănătăţii. 
 Această intenţie este îngrijorătoare şi neobişnuită şi vine din partea unui reprezentant al unui guvernului, guvern care la constituire s-a declarat în favoarea descentralizării.
Descentralizarea spitalelor de către Cseke Attila, fost ministru al sănătăţii din partea UDMR, a fost una dintre reformele guvernamentale cele mai reuşite din ultimii 22 de ani, s-a creat astfel posibilitatea ca spitalele să intre în administrarea comunităţii locale şi pe lângă fondurile tot mai mici alocate de guvern, să aibă posibilitatea de a fi finanţate din bani locali, respectiv bani de europeni alocaţi în scopul dezvoltării acestora. Domnul Eugen Nicolăescu susţine că această reformă a fost făcută fără cap şi fără nicio logică. Domnul ministru se înşeală. Descentralizarea spitalelor s-a bazat pe un principiu foarte important, şi anume acela ca spitalele să intre în administrarea reprezentanţilor locali de drept aleşi şi care se vor ocupa de serviciile spitaliceşti. Dacă domnul ministru va vizita spitalele judeţene, va constata de exemplu la spitalul de urgenţă din Miercurea-Ciuc, că în ultimii trei ani suma banilor proveniţi din finanţări locale şi din bani europeni destinaţi investiţiilor, depăşeşte cu mult suma alocată în ultimii 20-30 de ani la un loc. Judecarea bunei funcţionări a unui spital poate veni exclusiv din partea bolnavilor. În acest scop supun atenţiei domnului ministru studiul întreprins de Institutului Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) din Cluj-Napoca – studiu ataşat acestui document – conform căruia gradul de satisfacţie al bolnavilor cu privire la serviciile medicale oferite de spitalul de urgenţă din Miercurea-Ciuc, este de 90%, prin contribuţia şi medicilor şi asistentelor acestui spital.
Sunt convins că în majoritatea oraşelor şi judeţelor din ţară, cu mici excepţii, în ultimii trei ani consiliile locale şi judeţene au depus serioase eforturi financiare şi de altă natură pentru renovarea clădirilor unităţilor spitaliceşti, modernizarea echipamentului, extinderi, construirea de locuinţe pentru medici şi acordarea altor stimulente pentru atragerea medicilor specialişti, respectiv pentru convingerea acestora să nu-şi părăsească locul de muncă în favoarea locurilor de muncă mai bine plătite din străinătate.
Din aceste considerente, îl rog pe domnul ministru să-şi revizuiască planurile cu privire la repunerea sub administrarea Ministerului Sănătăţii a spitalelor locale şi judeţene. Ar fi mai înţelept din partea domnului ministru dacă în locul acţiunii de recentralizare a spitalelor, ar dezvolta de exemplu, în cazul achiziţiilor publice de echipamente medicale, pe lângă minister, un mecanism de achiziţii publice la care autorităţile s-ar putea alătura pe bază de voluntariat. În Occident există numeroase astfel de exemplu, nu numai în domeniul sănătăţii, dar şi în alte domenii. Pentru autorităţile locale, în special primăriile din comunităţile mai mici, dar şi pentru consiliile judeţene, ar constitui un mare ajutor faptul ca atunci când se doreşte achiziţionarea a o sută de scaune, cincizeci de computere, două-trei automobile, un lot de ace sau medicamente, procedurile de achiziţii publice să fie coordonate de la centru, evitându-se procedurile birocratice iar achiziţiile publice ar fi astfel soluţionate în timp. Acest demers ar reprezenta un real ajutor acordat de către guvern autorităţilor locale, care s-ar putea astfel concentra asupra punerii în aplicare a proiectelor de dezvoltare. Sunt convins că dacă ministrul, sau chiar guvernul, înfiinţează un astfel de centru de achiziţii publice şi acesta asigură achiziţionarea în favoarea autorităţilor publice a unui loc de ace care să coste X lei, autorităţile locale nu vor fi nevoite să organizeze proceduri de achiziţii publice a căror rezultat să fie achiziţionarea lotului de ace pentru suma de 2X. Îl rog pe domnul ministru să lase autorităţile publice să achiziţioneze acel lot de acte a cărui valoare este de X lei, pentru preţul de două ori mai mic. Este imposibilă menţinerea preţurilor de achiziţii din pricina monopolurilor deja existente. Ne aşteptăm din partea domnului ministru la parteneriat, cooperare şi dialog şi nu la dictatură şi centralizare, deoarece am depus eforturi serioase pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale, iar rezultatele obţinute nu ar trebui desconsiderate prin acţiuni nerezonabile ale guvernului. Există şi aşa numeroase necazuri şi probleme în domeniul sănătăţii, iar în acest domeniu nu este nevoie de o nouă reorganizare radicală.
 
Borboly Csaba,
preşedintele Consiliului Judeţean Harghita
 
Miercurea-Ciuc, 15 ianuarie 2012
 
POSTURI VACANTE
Pagini tematice
Calendar evenimente
«noiembrie, 2024»
lmmjvsd
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

FACEBOOK

Proiecte

 

 

 

 

 

 

 

ENSIE

 

 

Network of Cities for Artistic Creation

European Day of Artistic Creativity

Creative Ideas Bank

 

 

DAUNE CAUZATE DE ANIMALE SĂLBATICE

Urgenţe

Număr unic pentru apeluri de urgenţe:

112

Serviciul permanent de deszăpezire al drumurilor judeţene asigurat de Consiliul Judeţean Harghita:

0266 207 774